Intel Kissinger: Te strikte exportcontroles kunnen de ontwikkeling van chips in het Chinese vasteland stimuleren
Pat Kissinger, CEO van Intel, zei op 4 juni (dinsdag) dat Intel hoopte zoveel mogelijk chips te leveren aan het Chinese vasteland en waarschuwde dat te strikte exportcontroles in de Verenigde Staten alleen de leidende economieën in Azië zouden stimuleren om hun eigen halfgeleiders te ontwikkelen.
Op dinsdag zei Kissinger op de persconferentie van de Taipei International Computer Exhibition: "We zullen al onze producten blijven exporteren naar het Chinese vasteland en zullen we GPU -producten zoals Gaudi blijven bieden voor kunstmatige intelligentie (AI) computing."
In de afgelopen jaren hebben de Verenigde Staten geleidelijk zijn controle over de export van geavanceerde chips en chipproductietools van het Chinese vasteland geleidelijk aangescherpt.Deze controles hebben niet alleen invloed op Intel, maar ook zijn concurrenten AMD en NVIDIA, die verboden zijn om zijn krachtige GPU's, inclusief H100, naar het Chinese vasteland te exporteren.
Kissinger zei dat het technologische leiderschap van Intel over zijn concurrenten in het Chinese vasteland, dat de meest geavanceerde tools missen, het een concurrentievoordeel kan geven op de lokale markt.
Hij zei dat op dit moment de meest geavanceerde extreme ultraviolette (EUV) lithografietechnologie op de markt niet beschikbaar is op het Chinese vasteland."Daarom zullen Intel -producten, naarmate we onder 2 nm of meer geavanceerde processen blijven ontwikkelen, aantrekkelijk zijn op de Chinese vastelandmarkt. Ik geloof dat we goede marktkansen zullen blijven hebben."
Kissinger voegde eraan toe dat als de Verenigde Staten te ernstige maatregelen nemen om de chipindustrie in het Chinese vasteland te onderdrukken, dit contraproductief kan zijn.
"Als deze lijn te streng is, moet het Chinese vasteland zijn eigen chips produceren," zei hij
De steeds strengere exportcontroles op geavanceerde chips en chipproductiehulpmiddelen in de Verenigde Staten hebben ertoe geleid dat ondernemingen populaire producten opnieuw ontwerpen met iets lagere specificaties om te blijven exporteren naar het Chinese vasteland.